STØYDEMPING AV ELBIL

Posted by:tire specialist1
   

STØYDEMPING AV ELBIL KAN GJØRES MED OPPGRADERING TIL MER STØYSVAKE HJUL, OG MAN KAN OGSÅ PÅFØRE STØYDEMPENDE ISOLASJON BAK INNERSKJERMENE

Støyisolere skjermer og karrosseri er kostbart, og reduserer ikke selve støykilden.

Størst effekt får man ved å bruke dekk som avgir minst mulig støy på grov asfalt. Sommerdekk med myk dekkstamme og mellomhard sommergummi gir de laveste måleresultatene på en Tesla Model Y. Ikke EU-verdien som måles utenfor bilen i veikanten.

Noen vinterdekk har også sine fordeler med mykere gummi som i seg selv demper veistøy. Noen vinterdekk avgir imidlertid mye støy hvis dekkmønsteret har liten grad av langsgående dekkmønster. Vi har noen vinterdekk som faktisk kan anbefales som helårsdekk.

Her kommer det noen gode tips

støydemping-av-elbil

SPESIALISERTE ELBILDEKK MED SKUMINNLEGG SOM REDUSERER RUMLESTØYEN MÅLT INNVENDIG I BILEN

Vi måler innvendig støy i bilen med støymåler i 70, 75 eller 80 km/t, alt ettersom hvilken bilmodell vi måler, slik at vi eliminerer andre støykilder. Forbedringspotensialet er 1 - 5 dB, alt ettersom hvilket dekk man kommer fra. Det til nå målbart mest støysvake Winrun R330 W-Silent kan gjerne gi 5 dB gevinst sammenlignet med et hardt Sportsdekk, (merket SPORT her på nettsiden) i tillegg til bedre levetid (Treadwear 420 mot sportsdekk på 240), og betydelig mindre sporing. Hankook har også laget et godt originaldekk til Model Y, men fortsatt måler Winrun litt bedre på både støy og levetid. Sporingen er også litt mindre på Model Y.

Det er sannsynlig at målingene vi har gjort på Tesla Model Y er overførbare til andre elbiler med tilnærmet lik tyngde og hjulstørrelse.

Du kan gå direkte til hovedsiden og søke opp din bilmodell eller dekkdimensjon her.

 

 

 

 

HER MÅLER VI STØYNIVÅET PÅ MELLOMGROV ASFALT, INNVENDIG I BILEN PÅ TESLA MODEL Y

EU-verdien for støy måles utvendig fra veikanten på fin laboratorie-asfalt og gir misvisende informasjon.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

STØYDEMPENDE TYKK NAVRING SOM FRESES INN I FELGEN

Navringen har også en beskyttende funksjon som motvirker korrosjon mellom aluminiumsfelgen og stålnavet. Dette er en service som koster 1590,- for 4 felger, i lavsesong + av og påmontering av  dekk. Det er ikke mange som velger en slik kostbar løsning, men flere av oss i Megahjul kjører på felger med tykke navringer, både for å redusere 1-2 dB rumlesstøy målt innvendig i bilen, men også for å redusere korrosjon mellom felg og nav, som på lang sikt kan gi slark og ubalanse i hjulet.

VIL DU HA DEN HELT OPTIMALE STØYDEMPINGEN PÅ EN TESLA, AUDI E-TRON, HONGQI, BYD, KIA ELLER NIO VELGER DU FRIGUS EV ICE 3 OGSÅ SOM HELÅRSDEKK

støydemping-av-elbil-med-vinterhjul

Frigus EV Ice 3 dekket har full drenering, ekstrem slitestyrke og er det mest støysvake vinterdekket som vi har målt til nå. Kjører du kun i Norden hvor veiunderlaget er under dekkets arbeidstemperatur på 35 grader, kan du kjøre på dette dekket hele året. Skal du kjøre litt friskt tidvis og setter store krav til at bilen ikke flyter i svingene, så velger du ikke dette dekket, men til ''cruising'' er dekket å anbefale som heårsdekk. Jo grovere asfalt jo bedre bremser det på våt asfalt i forhold til sommerdekk merket med SPORT. Du kan gå direkte til hovedsiden og søke opp din bilmodell eller dekkdimensjon her.

støydemping-av-elbil-se-tilbud

 
Se under dagens tilbud på superlette ZAX felger som gir bedre rekkevidde med de støysvake elbildekkene fra Winrun, med eller uten skuminnlegg.
 

Produktliste